Kinderen

  /    /  Kinderen

We hebben iets met kinderen. Ze maken je moe (en dat vinden we vaak niet erg), ze zijn enthousiast, ze zorgen ervoor dat je op je best moet presteren, ze zijn nieuwsgierig en bovenal, ze zijn zo kwetsbaar. Als een kind tegen zijn grenzen aanloopt en er niet dadelijk een oplossing gevonden wordt voor dat probleem, dan kan dit resulteren in een kind dat zich niet goed meer in zijn vel voelt, gaat onderpresteren, onzeker wordt …

 

Ondertussen draait de wereld door en in een tijd van presteren en tijdsdruk lijkt het er allemaal niet eenvoudiger op te worden. Daarvoor willen wij een oplossing bieden.

Voor vele jonge ouders is het een klassiek probleem. Broers en zussen worden vaak meegesleurd naar de praktijk omdat zus of broer therapie dient te volgen. Ook voor de ouders in kwestie is het niet altijd even gemakkelijk. Na een lange werkdag nog met de kinderen rond rijden, het combineren met andere activiteiten en ondertussen nog een gezonde maaltijd op tafel toveren. Therapie geven aan kinderen in de thuissituatie is een win-winsituatie voor eenieder. De therapeut krijgt een vollediger beeld van het kind en zijn omgeving, wat een niet te onderschatten noodzaak is naar therapie toe. Het kind zelf is er ook mee gebaat omdat het meer vrije tijd heeft en omdat het voelt dat de stress bij de ouders ontnomen is. Voor de ouders ook alleen maar voordelen: ondertussen wat huishoudelijke taken kunnen doen, aandacht voor de andere kinderen en/of het kunnen meevolgen van de therapie van het kind.

 

Ouders blijven de belangrijkste begeleiders van hun kind. Daarom is het zeer belangrijk dat zij nauw betrokken zijn bij de sessies zodat, zij nadien de taak van de ergotherapeut kunnen overnemen en hun kind verder kunnen begeleiden. Hierdoor kan de therapie tot een minimum beperkt worden. U kan ons contacteren bij volgende problemen of bezorgdheden:

 

Zelfredzaamheid:

(zelfstandig) aan- en uitkleden

(zelfstandig) eten

veters strikken

sluitingen (kleding, voeding, dozen, …) gebruiken

 

Fijne motoriek:

grijpen en reiken

knippen, kleuren, scheuren, vouwen

samenwerking beide handen

voorkeurshand ontwikkelen

schrijfvoorwaarden: hanteren van potlood, druk doseren bij het schrijven, … aanleren van schrijfpatronen (zie pagina ‘schrijven’)

schrijven: onleesbaar schrift, moeite met het aanleren van de letters en de letterverbindingen, schrijfbeweging, laag schrijftempo, moeite met de zithouding (zie pagina ‘schrijven’)

oog-handcoördinatie

 

Structuur en organisatie:

ruimtelijke oriëntatie en organisatie

structuur en orde

links-rechtsoriëntatie

puzzelen, bouwen, construeren

ontwikkeling lichaamsplan, lichaamsbesef

 

Handelen:

aanleren van vaardigheden

plannen en organiseren van activiteiten

zelfstandig uitvoeren van opdrachten

zelfstandig spelen

automatiseren van vaardigheden

 

Medisch:

DCD

NLD

AD(H)D

NAH

dyscalculie

algemene leerproblemen- of achterstand