Schrijfproblemen

  /    /  Schrijfproblemen

“Elke keer als onze zoon naar huis kwam met een toets of huistaak stond er bovenaan: Slordig! Netter werken!” Zowel onze zoon als wij werden er moedeloos van. Wanneer we bij de leerkracht raad vroegen, kregen we als antwoord dat hij zich maar meer moest inzetten. Daarmee kwamen we geen stap verder. We zaten met de handen in het haar. Onze zoon wilde wel, maar wist niet hoe en waar te beginnen.”

 

“Onze zoon, die linkshandig is, had steeds hoofdpijn en pijn in de schouder bij het schrijven. Ook zijn hand bleek na een tijdje schrijven bijna gevoelloos te worden. De ergotherapeut heeft onze zoon geholpen om niet meer met een gehoekte hand te schrijven. De klachten zijn verdwenen.”

 

Bovenstaande voorbeelden geven aan dat er meestal al een tijdje een probleem is, maar dat het niet vanzelfsprekend is om de stap naar externe hulp te zetten. Omgekeerd is ook waar. Soms krijg je als ouder het signaal dat de pengreep fout is en blijkt na ons eerste gesprek dat er helemaal geen probleem is. Er bestaan namelijk verschillende aanvaardbare grepen. Indien het voor een kind moeilijk wordt om te schrijven of indien er signalen komen vanuit de school, kan overwogen worden om een test af te nemen. Zo kan beoordeeld worden of therapie noodzakelijk is. Er kunnen ook problemen zijn met schrijftempo. Een kind kan te traag schrijven in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Om toch bij te benen begint een kind slordig of onleesbaar te schrijven en raakt het gedemotiveerd. Schrijven is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Met oefening en haalbare doelen kan het probleem opgelost worden. Door middel van spel en door handig in te spelen op de interesses van een kind, proberen we het plezier van het schrijven terug te vinden. Soms wordt er gekozen voor een schrijfhulpmiddel, maar dit is meestal maar tijdelijk. Schrijfhulpmiddelen worden ook niet zomaar ingezet. Hier gaat eerst een observatie aan vooraf en enkel wanneer we ervan overtuigd zijn dat deze een belangrijke meerwaarde heeft, wordt voor een schrijfhulpmiddel geopteerd.

 

Het is zinvol om hulp in te schakelen als:

 

  • er teveel of juist te weinig druk op het potlood of de pen wordt gezet;
  • het geschrift onleesbaar is;
  • het geschrift slordig is met veel doorhalingen en verbeteringen;
  • onregelmatig letterverloop, afstand tussen letters en woorden zijn te breed of juist te kort op elkaar;
  • de pengreep het schrijven bemoeilijkt;
  • de letters en letterverbindingen onvoldoende gekend zijn;
  • het schrijftempo traag is, waardoor er problemen zijn op school;
  • de kinderen moeite hebben met de zithouding;
  • er geklaagd wordt van pijn in vingers, handen, schouders, rug of nek.

 

Woningaanpassing

Kleine aanpassingen in je woning kunnen er voor zorgen dat je langer thuis kan blijven wonen.

Maar of het nu gaat om kleine of grote aanpassingen, wij zijn gericht op het verlenen van advies omtrent woningaanpassing en keuze van hulpmiddelen.

 

Voor het advies en de ondersteuning kan je terecht bij onze ergotherapeut.
Voorbeelden van woningaanpassingen:

 

  • traplift;
  • verbreden van deuren;
  • plaatsen van wandbeugels;
  • inrichting van een ziekenhuiskamer;
  • aanpassingen aan de badkamer (zoals een douchezit of toiletverhoger);

Voor specifieke vragen wordt contact opgenomen met gespecialiseerde firma’s.

Er kan ook begeleiding gegeven worden rond het gebruik van hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld voor het gebruik van een tillift, een aspiratietoestel, een lymfedrainagepomp, een personenalarmsysteem (PAS), …

Je kan hulpmiddelen aankopen of huren aan een voordelige prijs via het ziekenfonds.